کتاب های فارسی
گفت و گو برای همه

کتاب در 148 صفحه تنظیم شده و به طوریکه نویسنده در مقدمه ذکر می کند مربوط است به دوران بازنشستگی ایشان. برای تنظیم این کتاب از کتاب های پنجمین فرمان (پیتر سنکه)، درباره ی دیالوگ (دیوید بوهم)، با هم اندیشیدن راز گفت و گو (ترجمه ی فاطمه صدرعاملی)، گفت و گو و هنر با هم اندیشیدن (ویلیام اسحق) و مبانی مدیریت و سازمان یادگیرنده (محمود عجمی) بهره گرفته است.
شرکت در کارگاه های آموزشی گفت و گو در کانون گفت و گو (انجمن خیریه ی موسسات امام موسی صدر) نیز علاوه بر کتاب های فوق منبع دیگری است که نویسنده به آن برای تنظیم کتاب اشاره می کند.

کتاب زبانی پیچیده و علمی که منحصرا به کار صاحبنظران بیاید ندارد و بیشتر مخاطبین افرادی هستند که توانایی خواندن را داشته باشند و نام " گفت و گو برای همه" به این دلیل است.

نویسنده از مجموعه ی منابع فوق و سایر منابع در این زمینه که به زبان فارسی در دسترس داشته استفاده کرده و با توجه به ذوق و سلیقه ی خود آنها را گزینش نموده است.

کتاب به کار کسانی می آید که بخواهند با گفت و گو آشنا شوند و گفت و گوهای خانوادگی، دوستانه و یا سازمانی را با اصول و قواعد مدیریت کنند و از گپ و گفت های بی هدف پرهیز کنند. 


سرمایه ی معنوی ثروتی که با آن می توان زیست

 دانا زوهر در کتاب خود با عنوان «سرمایه معنوی، ثروتی که با آن می توان زیست» تقویت هوش معنوی را نقطه ی آغازین اصلاح یک فرهنگ معرفی کرده و استفاده از گروه های دیالوگ را ابزاری برای تقویت آن معرفی می کند. او معتقد است که فرهنگ یک کشور متاثر از رفتارهای مردم بوده و رفتارهای مردم نیز برخواسته از انگیزه های درونی آنها است.  او جدولی از اصلی ترین انگیزه های مثبت و منفی محرک افراد جامعه تهیه کرده و معتقد است هر چه مردم بر اساس انگیزه های والاتر رفتار کنند فرهنگ متعالی تری می سازند. 
دانا زوهر برای ارتقای انگیزه ها و در نتیجه ارتقای فرهنگ، هوش معنوی را برای اولین بار مطرح می کند. او دوازده مولفه برای هوش معنوی تعریف کرده و شرکت در گروه های دیالوگ را به عنوان ابزاری برای تقویت آن معرفی می کند. به زعم او دیالوگ بسیاری از مولفه های هوش معنوی از جمله  خود آگاهی، خود انگیختگی، استقبال از تفاوتها، تغییر چارچوب ذهنی، فروتنی و دگرخواهی را در بردارد. او معتقد است افراد باید با شرکت در گروه های دیالوگ، هوش معنوی خود را تقویت کرده، انگیزه های خود را ارتقا دهند و در نتیجه با بهبود رفتار خود، فرهنگ متعالی تری بسازند. او معتقد است این شیوه ی اصلاح فرهنگ، شیوه ای صحیح، اصولی و بادوام است. 
او این شیوه را به تک تک افراد، چه آنها که در مسندی هستند که فرصت تغییر فرهنگ یک ملت را دارند، چه آنها که توان تغییر فرهنگ یک سازمان را دارند و چه به افراد عادی توصیه می کند.
 

کتاب کوچک گفت و گو

   به هنگام گفت و گو مبنای سخن افراد تصورات و برداشت های خاص
   خودشان است. وجود این تصورات و فرضیه ها امری ضروری و لازم است. زیرا
   امکان فعالیت انسان را در محیط فراهم می کند. اما گاه تصورات و فرضیه- 
   های انسان، لباسی از تفسیرهای ذهنی بر تن واقعیت های جهان خارج می
   پوشاند ، در آن صورت است که مشکل آفرین می شود.


گفت و گوی رنگ ها

   رنگ آبی همیشه تنها زندگی می کرد.
   تنهایی باعث شده بود فکرهایش هم کم کم آبی شود. او همه چیز را آبی می دید.
   حتی فکر می کرد، اگر مجبور شود صحبت کند، کلمه های آبی از دهانش
   بیرون می ریزد. ...


نصیرالدین طوسی فیلسوف گفتگو
خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند و فیلسوف ایرانی است که در قرن هفتم و هم‌زمان با حمله‌ی مغول به ایران می‌زیسته است. او به خدمت هلاگو درآمد و به وزارت رسید و به امر او رصدخانه‌ی مراغه را بنا نهاد. از وی آثار متعددی به‌جای مانده است که می‌توان به "تجرید الاعتقاد" و "اساس الاقتباس"، "منطق التجرید" و... اشاره کرد. در میان فلاسفه‌ی مسلمان خواجه نصیرالدین بیش از هر فیلسوف دیگری اهل گفت‌وگو بوده و این گفت‌وگوها را نیز در بسیاری از آثار خویش منعکس ساخته است. او با تمام فیلسوفان و دانشمندان بزرگی که در قرن هفتم هـ . می‌زیسته‌اند، گفت‌وگو کرده و گاهی نیز مکاتبه داشته است. زیرا خواجه نصیر به توانایی سخن و تاثیر شگفت‌انگیز گفت‌وگو سخت باور داشته و هوشمندانه در این راه گام برداشته است. به عبارت دیگر او با پیراستن علم کلام از جنبه‌های جدلی و سفسطی نه تنها به شکوفایی و گسترش آن کمک کرد، بلکه زمینه‌ای را فراهم ساخت که چند حوزه‌ی فلسفی در آن به منصه‌ی ظهور و بروز برسد. نویسنده در کتاب حاضر به بحث و بررسی درباره‌ی خواجه نصیرالدین طوسی و آثار وی پرداخته است. و از آن‌جایی که پس از بحث و بررسی در آثار متعدد و گوناگون این حکیم بزرگ به این نتیجه رسیده است که قدرت سخن و توانایی گفت‌وگو از جمله خصلت‌هایی است که می‌توان او را با این ویژگی شناسایی کرد، به همین دلیل خواجه را "فیلسوف گفت‌وگو" نام نهاده است.

ارتباط ( روش گفت و گو در قرآن )

   قران چگونه با ما سخن می گوید؟ آیا امر می کند ، انذار می کند و یا بشارت
   می دهد؟


توانمندسازی والدین (گارگاه های گفتگوی والدین)

   این کتاب درباره موضوع جذاب و پرکشش رابطه والدین با کودکانشان و
   همچنین با خودشان است. در این کتاب پدرها و مادرها در فرایند گام به
   گام « توانمندسازی والدین » به چنان سطحی از آگاهی دست می یابند
   که می توانند در جایگاهی فراتر از امر و نهی به کودکانشان ، همراه و
   شریکی توانمند در کنارشان باشند.

 

 



گفتگو و هنر با هم اندیشیدن
  
   كتاب حاضر سعي  بر روشن كردن اين مسئله كه گفتگو چيست و چگونه
   بايد در جهان معاصر كه تحولات نوين ارتباطي وجود دارد انجام شود تا موثر
   واقع شود را مورد بررسي قرار مي دهد.



درباره دیالوگ


فرهنگ و زبان گفتگو، به روایت تمثیل های مثنوی مولوی بلخی

   مولوی توصیه می کند که «قصه ها» را که منزلۀ «پیمانه» است فراموش
   کنید و «دانۀ معنی» را بیابید، ولی پیمانه ها نیز پر از اشاره ها و نمودها
   زندگی اجتماعی قشرها، حرفه ها و همراه خمیرمایۀ «دانه های معنی»
   است و بیراهه نیست اگر در شیوه گفت و گوها و چگونگی بیان ها « ما برون
   را ننگریم و قال ر
ا»

در جهان گفتگو
بررسی تحولات گفتمانی در پایان قرن بیستم

معجزه گفت و گو

   راز دستیابی به زندگی مشترک عاشقانه و مستحکم

معجزه گفتگو ، مهارت هایی را آموزش می دهد که ازدواج ها را به سوی موفقیت سوق می دهد. این کتاب با ارائه مثال های جالب و زهنمودهایی که یادآوری آنها آسان است به ما نشان می دهد که چگونه صمیمیت ها را عمیق تر کنیم، اختلافات را از سر راه برداریم و گفت و گویی رضایت بخش داشته باشیم و از این رهگذر زندگی پایدار و شادی آفرین را تضمین کنیم.



اعجاز گفتگو


تمثیل درمانگری


با هم اندیشیدن راز گفتگو
  
   وقتی که دریچه های ادراک بازتر شوند، همه چیز در نظر انسان آنچنان جلوه
   می کند که هست : بی پایان
   اما انسان خود را چنان محصور کرده است که همه چیز را فقط از شکاف
   باریک غار خود می بیند.



ارتباط بدون خشونت
  
   مهارت های ارتباط بدون خشونت به شما کمک می کند تا:
   * احساس گناه، شرم، ترس و افسردگی را از بین ببرید.
   * خشم و ناامیدی را به ساختن اتحاد و پیامدهای مشارکتی تبدیل کنید.
   * راه حل هایی براساس امنیت، احترام متقابل و اتفاق آرا خلق کنید.
   * نیازهای اساسی فرد، خانواده ، مدرسه ، جامعه و اجتماع را به روش های
      زندگی غنی ساز برآورده سازید.


دعوا نکنیم ... گفت و گو کنیم (شترهای دوکوهانه و یک شتر یک کوهانه)


دعوا نکنیم ... گفت و گو کنیم (دو تا پرنده و یک کرم خاکی )


دعوا نکنیم ...گفت و گو کنیم (یک موش کور و چند تا میمون)


دعوا نکنیم ...گفت و گو کنیم (یک گرگ دشمن یک گرگ دیگر)


دعوا نکنیم ...گفت و گو کنیم(گربه شکمو و موش کوچولو)